dinsdag, september 29, 2015

Beauties en vasten

Het waren mooie laatjes gisteren die naar een collega liefhebber gingen. 1 sprong eruit wat mij betreft, een duivinnetje. Helemaal compleet, zoals iedereen ze eigenlijk wel graag ziet. Kijk, beauties zien we graag maar zijn nog altijd geen garantie voor succes op de vluchten!

Ik heb ze evenwel graag om zo wat te werken aan de modellen. Als een duif super is van evenwicht, bouw en wat niet al, zit het lichaam zo'n dier niet in de weg om goed te presteren, is heel efficient. Als de geestdrift er dan ook nog inzit, is het BINGO. Bij minder modellen wil juist wel eens meer geest zitten... zo werken we aan de 'verbetering' - leuk werk vind ik dat.

Hoe verder de afstanden hoe meer deze twee naar een optimum moeten groeien!

Vandaag een vasten dag. Geen voer (eerst het overtollige opeten - ik ben nogal kwistig in deze tijd), alleen drinken. Dat doe ik zo nu en dan vaker buiten het vliegseizoen. Het zet ze op scherp, lichaam en geest! Economisch gezien goedkoop maar dat is niet mijn motief. Zintuigen op scherp zetten veel meer...

Geen karnemelk, dat vind ik zo'n gezever.
Ruien doen ze in deze tijd toch wel, jezelf opzadelen met het gedoe van zo'n "kuur" is niet nodig. Het goede van zo'n karnemelkkuur is er wellicht wel (maar wat precies - heb ik nooit uitgelegd gezien!) maar voor mij weegt dat op geen manier op tegen het gedoe. Daarbij als je karnemelk mengt met water gaat het na een tijdje zakken: water boven en karnemelk onder. Na een tijdje, dan weten de duiven dat  en wachten ze met drinken tot het water boven staat. Je zou ze dan eigenlijk alleen drinken moeten verstrekken met karnemelk op 't moment dat ze er écht dorst genoeg voor hebben. Mij teveel gedoe en meerwaarde is me compleet niet duidelijk!

De zon en warmte in het hok van deze week doen goed (genoeg). Hier is de laatste fase van de rui aangebroken. De meesten hebben 3 vleugelpennen of minder. Dit jaar dus erg vlot!
Als de rui achter de rug is wordt het winterregime een feit: Matador Rust en 1x p/dag voer en karigheid troef.

Bijproducten? Het meerendeel is commerciele make-belief. Ons geweten sust ons nogal eens in dat opzicht. Ik denk dat velen beter zouden spelen als ze het achterwege lieten. Het is niet dankzij maar ondanks het geven van veel bijproducten dat onze duiven nog zo goed naar huiskomen!