donderdag, oktober 08, 2015

Rare rui en bloedwratten

Sommige duiven ruien raar. Ongelijk in de vleugels bijvoorbeeld. De ene vleugel al op 2 oude pennen de ander op 3 nog. Staarten ongelijk ruien. Beetje scheve verdeling zeg maar. Eind goed is al goed maar het geeft altijd een beetje te denken.

Mooi egaal is onze wens maar we forceren natuurlijk ook nogal wat!
Ik hou niet 1-2-3 bij hoe duiven ruien of zo en voor dat we de winter door zijn weet ik toch wel van elke duif hoe hij/zij door de rui is gerold. Een werkpen, een slechte? Ik zie ze liever niet maar het hoeft geen beletsel te zijn voor prima prestaties later!

Belangrijkste is te weten wat de oorzaak was en die zo nodig weg te nemen.
Optimaal gezonde duiven ruien optimaal. Zoveel is zeker!
èn al vaker geschreven: acht is meer dan 1000.

Ik hoor niet meer over bloedwratten eigenlijk. Hebben liefhebbers daar bij hun dieren nog last van? - zo ja, dan was dat toch altijd in de rui? Ik denk dat ik dat voornamelijk voor ben door meermaals de duiven tegen pokken te enten. Beide kwalen zijn aan elkaar verwant namelijk.