maandag, augustus 28, 2017

Bejaagde ouders!

Wat ging dat matig, afgelopen zaterdag!
Zelf was ik vrijdagavond gevallen met de fiets en was de hulp van JP een uitkomst om ze toch in de mand te steken. Een behoorlijke schaafwond en blessure aan de bovenarm was het resultaat. RESPECT voor onze duiven die met veel grotere maleur thuis weten te geraken!
's anderendaags is de zin en pijn er niet minder om en dan weer presteren... erg knap.

Het bleken lastige vluchtjes door "dikke lucht": luchtvochtigheid hoog en wat minder goed zicht. Mijn onervaren laatjes doen het matig. Het zijn er op enkele na van een ander hok en het valt gewoon op dat ik vooral duifjes kwijt raak van andere hokken!

Vandaag van een collega duivenvriend die hier in het verleden goed materiaal haalde (midfondters) nog een appje over het zo weinig kwijtraken van jongen uit die van mij!
Hij houdt het vooral op kweken uit vliegers!! Ik ook.... belangrijk is dat de ouders bevlogen ouders zijn. Ik schreef het vaker:

Bij jachthonden koop je pups uit "bejaagde ouders" Waarom? daar zit het nog in! Wat is dat dan? Instinct ofzo? Wie zal het zeggen? Ik denk dat het bij duiven vergelijkbaar is! Ouders moeten bevlogen zijn en niet jongen uit jongen van bewezen kwekers...

Voor seizoen 2017 zet ik er een punt achter. Heel misschien nog de Limoges duiven maar that's it.
Ik breng liever orde op zaken met een scherp mes. Her en der nog een nestje om ze een soort van weer te normaliseren... eenmaal dat we oktober aantikken is dat ook gedaan en gaat de ploeg gewoon in tweeën en is het uiruien en opnieuw beginnen...