dinsdag, juli 05, 2016

Jongen vooralsnog retour

In de titel schrijf ik deze keer "vooralsnog". De verhalen van diverse melkers om je heen doen je rillen. De helft van de gekweekte jongen kwijt is bijna gewoon aan het worden. In het midden van het land een ramp afgelopen zaterdag met de jongen. (bijna pal voor een buienzone gelost... ja, wat wil je dan met ZW4 erbij??) Elders, ook flinke verliezen en veelvuldig opleren lijkt niet de oplossing.

Ik doe voort. deze week nog 1x als ploeg en als het lukt 1x 1 voor 1 of in mini groepjes. Ik hoop dat die manier van handelen verliezen beperkt. Ze zijn gezond, dat zie ik. Geen medicatie gehad nog en de mest vanaf het spenen ligt er nog. (Nu en dan RopaB en dat is het dan) Ik raad deze manier niet persé aan hoor maar hou mezelf er aan. Doel is een stevig ploegje duiven dat tegen een stoot kan als het op gezondheid aankomt. Dat zal de eerste jaren met deze nieuwe duiven nog wel selecteren worden (of beter: er zullen er veel afvallen). De sterken zullen blijven en daarmee de toekomst stukken zekerder. Of het allemaal klopt dit getheoretiseer? De tijd zal ons leren.

De doffers hebben baat bij het zonnige weer, merk ik.
Vandaag wat grijs maar ze vlogen al lekker vanmorgen.
Chateauroux sla ik over of het moet er 1 worden!?
Oude duiven op Asse Zellik, volgende week nog een lapvluchtje en de duiven die me het best aanstaan mee naar Narbonne. De rest nog naar een dagfondvlucht. Wie weet nog Ruffec of in september Limoges...

Heel anders duiven houden hoor, nu met die fondduiven. Per saldo belachelijk natuurlijk: een heel jaar duiven voor een zeer schamel aantal prijzen. Nu ja, de gedroomde successen motiveren om door te gaan!


Op Barcelona weer enorme verliezen. In de Hoekse Waard bij de grote namen, minimaal 50% achter. tellen we even mee: HET WAS WEER EEN WEEKEND WAARIN 5000 - 10.000 DUIVEN VERLOREN GINGEN.

@NPO VEENENDAAL: hoe blijven we dat uitleggen?!