woensdag, september 20, 2017

Plakvoer + eitjes Ari

Met plakvoer bedoel ik voer dat is bevochtigd en waar na dat te hebben gedaan bijvoorbeeld biergist overheen is gegaan. Ik doe dat de achterliggende dagen nu en dan. Ik maak het dan plakkerig door lijnzaadolie erover heen te gisten (ongeveer een eetlepel op een kg voer). Goed schudden zodat alle granen ietsje glimmen. Dan een eetlepel biergist, roze poeder of conditiepoeder van Mariƫn eroverheen en weer flink schudden zodat het op ongeveer alle granen zit.

Dat lijnzaadolie nu omdat het een ideaal olie is, goed van omega 3 en andere stoffen. Verhoudingsgewijs gunstig qua prijs ook nog. In het seizoen doe ik dit niet zo snel. Meestal gewoon een beetje water. Gewoon wat druppels en dan roze poeder ofzo erover. Werkt ook. Met dat roze poeder doe ik het ook gerust zonder water of olie. Een lepel op een kilo en het voer zit er toch wel onder...

Bakkersgist gebruik ik ook nog altijd maar is een beetje bewerkelijker en dus komt het er minder snel van dat te geven. Is wel super goed spul.

Of het allemaal helpt?
Ik denk dat het helpen kan, zeker in tijden dat we veel van die duivenlichaampjes vragen. In de rui lijkt me dit dan in alle redelijkheid geoorloofd.

Ik heb nog een koppel eitjes van Ari x Maria. legdatum 2e ei is 19-9.
Wie ze wil mag ze hebben. Ik denk dat het m'n beste koppel is. Jonkies zullen laat zijn maar volgend jaar als ware het jongen van 2018, opleren en proberen maar!
Mail maar als je ze wil, wie eerst komt die eerst maalt of course...