dinsdag, januari 30, 2018

Te klein hok

In deze tijd is mijn hok gewoon te klein. Er zijn absoluut te weinig zitplaatsen overdag en snachts als er gebroed wordt en de ander een plekje moet hebben. Ik heb geleerd dat het de duiven toleranter maakt als ze vaker een ander moeten dulden in hun broedbak, simpelweg omdat er anders geen plek is. Dat tolerante is niet gewenst als het gaat om territoriumdrift. Anyway, ik kan welhaast niks anders. Vorig seizoen liet ik ze toe op een ander deel maar moest dan ook weer het halletje afschermen. Gedoe.

Mijn drive om dat allemaal te organiseren is te klein... is dat een verschil tussen kampioen en een prutser zoals ik? Ik denk wel dat dit soort issues door een kampioen beter getackled wordt.

Tip: regel voldoende zitplaatsjes als je duiven zitten te broeden en nog op kleine jongen zitten!

ZLU is toch met inkorven op maandag gebleven. Barcelona traditioneel op zondag. Dat laatste vind ik ook raar want de reis kan heus ook vanaf maandag, zelfs incluis de controles en grensovergang etc. Maar ja, Barcelona is voor mijn team toch nog geen optie. Ari kan het maar waag ik er niet aan. De anderen zijn niet capabel.

Een favo koppel dit jaar is ook wel Jozef x 't Zusje.
Jozef komt uit Oded x een duivin van Jos Joosen uit diens provinciale winnaar jong van een zogenaamde national. Gueret meen ik. Toen zat Jos Joosen 1e provinciaal met een prachtduivin en Thoolse Johan bekwam daar een jong van. Dat jong heeft in 2014 1 koppel eitjes gemaakt samen met Oded, en daar is Jozef uit gekomen. Meermaals de mooiste op een tentoonstelling maar hij kwam ooit eens terug en kon toen z’n broedvak niet meer in. Als je goed voelt moet hij een breuk oid hebben opgelopen van zijn vleugel. Hoewel hij nu wel vliegt is de kracht eraf. Komt te laat maar is wel altijd fris. Een mooie die niks weegt. Lijkt optisch niet op Oded maar heeft de Joosen genen vooral geerft qua uiterlijk. Nu op Joosen duivin ‘ t Zusje... hoop doet leven.

Het zusje laat ik overigens niet direct opnieuw een legsel produceren. Ik ben zuinig op haar. Ik heb er al zoveel leuke uit getrokken dat ik haar graag nog even behoud. Niet maar leegtrekken omdat ik nu eenmaal zo nodig veel jongen wil van haar. Dat heb ik al meermaals wel gedaan maar nu dus niet.