woensdag, februari 28, 2018

Vrieskou... deert ze niet

Duiven kunnen erg goed tegen kou. Ze verbruiken meer energie dus dat gaat er meer in (met voeren dus). In het hok of erbuiten, kou deert ze niet. Het is oppassen geblazen met jongen (niet te lang 'bloot' laten liggen - bijvoorbeeld als duiven los zijn en dus van het nest aflopen. Overigens duiven voelen het als het ware aan dat ze er niet te lang af moeten gaan.
En met een eerste ei. Dat willen ze nog wel eens een dag lang aan het lot overlaten. Tsja, dat is dan wellicht bevroren. Duiven die erboven blijven hangen, die zorgen wel voor opwarming.

Water haal ik uit het hok 's avonds.
's morgens weer terug.
Omdat de zon nu schijnt warmt het hok overdag op boven het vriespunt dus de drinkpannen zijn 's avonds niet bevroren. Kortom ze hebben gewoon de gehele dag drinken ter beschikking. Noodzaak als je het mij vraagt. Bij de voedende duiven nu een voerpan met zo'n toeter. Gaat prima.

Als ze uit zijn scharrelen ze graag in de tuin. Vraag me niet wat ze zoeken of vinden... maar het kan niet veel kwaad lijkt me.

Ik blijf groot fan van Matador kweekmengeling, zowel de gewone als de dure. Duiven eten het graag en goed op. Ik heb een ander merk gekocht laatst. Mooi voer om te zien maar helaas blijft precies dat weer liggen! Leerzaam.

Een pietsie RopaB door het water, en volop grit en mineralen beschikbaar naast afdoende voer. Na het weekend de eerste duivinnen eraf. Als de jongen eraf zijn 2 weken "schoonmaken" en ondertussen starten de vluchten!

Gisteravond vergadering gehad in de club. Minder leden maar we rooien het!