woensdag, maart 20, 2019

Mooie jongen

De kweek gaat erg naar mijn zin. Omstandigheden zijn goed. Ouder duiven gezond en dat zie je terug in de opgekweekte jongen. Ze zijn nog niet geheel speenklaar hoor maar wat ik zie stemt me erg tevreden. Wat vooral erg fijn is, is de diepte van de kleuren. Ik put er altijd uit dat de dieren met intense kleuren optimaal gezond zijn. Het is de huid van een gezond iemand, die straalt!

Wel is het een zooitje maar dat is binnenkort snel aan de kant gebracht. Alle zooi eruit en schoonmaken. I.p. is dat voor de dagen van de eerste vluchten: duiven weg op vrijdag, melker aan de slag om de boel te cleanen op vrijdagavond nog en zaterdagmorgen. Duiven arriveren dan in een schoongemaakt hok. De allerjongsten gaan er helaas wat eerder af (zijn jonger bij het spenen) dan de oudsten maar ik heb het idee dat die dan maar moeten aanhaken en afkijken van de oudere.

Van dat hele vroege spenen ben ik niet. Ik zie het nut er niet van en vind het gewoon ook niet kloppen. Ik zet er ook graag wat voedsters tussen die nog wat helpen "aftanken". De jongen die alsmaar aan hen hangen en het niet zelf oplossen, die krijgen van mij een kruisje. De jongen die al snel zo'n voedster niet nodig hebben, daar ben ik erg positief over.