maandag, november 11, 2013

Stand van zaken begin november

Aanstaande vrijdagavond zetten we weer een viertal op onze TT.
Het valt niet mee, de mooisten uit te kiezen.
De mooisten (volgens mij) zijn bijv. nog helemaal klaar met ruien en staan dan 1-0 achter op uitgeruide mooie dieren van een ander. Voor m’n idee ben ik 1-2 weken later dan anders… zal toch komen door het kweken aan einde seizoen zeker?!

Ook voor een keurmeester is een duif mooi als deze in goeden doen is, conditie dus.
Vrijdag zal ik de kandidaten gewoon pakken, pootjes schoonmaken en ringetje netjes.
We gaan zien wat de keurmeester er van vind (Tim Hage).

Zaterdag en gisteren waren ze in bad, misschien a.s. vrijdag nog een keer.
Luizendruppels voorkomen nieuwe luis. Vorig jaar waren er verschillende liefhebbers waarvan de duiven schachtluis hadden. De keurmeester toen was er alert op en trok bij allen die het hadden iets aan punten af.

Altijd weer wel leuk zo’n tentoonstelling, sociaal gezien en duiven zien (en voelen), mooi man!

De laatjes doen het goed, vliegen mee en ruien de kleine veertjes inmiddels.
Zo laat in het jaar had ik nog nooit jongen rondlopen. De jongsten piepen nog en we zitten al in november.
Zo vaak als kan maar naar buiten om de omgeving te verkennen. Komend voorjaar maar eens nader beoordelen.

De paratyphus kuur heb ik gestopt.
Geen idee van het feitelijke resultaat.
Aan de duiven zie ik het niet af.
Vandaag een bruistabletje multivitamines per drinkpot en dat is het dan.

Ik meng inmiddels wat Rustmengeling (Matador) onder het restant ruivoer.
Sowieso 3-4 weken voordat de kweek begint geef ik dat 100%.
Volgens mij klopt de theorie hierachter wel: ontgiften en ontslakken met veel vezels.
De achterliggende jaren deed ik dat steeds en dat is goed bevallen.
Het winterregime staat voor de deur…