vrijdag, september 17, 2021

Laatjes

Het is de tijd van de laatjes. Ik heb er weer enkele hoewel ik mezelf ook altijd voorneem er deze keer geen aan te houden. Lastig om topmateriaal te weerstaan. Soms ruilen, gesloten beurs of verhoudingsgewijs voor weinig. Weet je "als het allemaal volgens het boekje kan" doe je het wellicht anders. Een upgrade moet je niet zomaar laten gaan vind ik.

Wel heb ik geleerd dat ze aandacht nodig hebben zoals alle jonge vogels. Dus dat is een must! Uur en tijd, juiste verzorging en beweging! Zonder dat heb je een heel seizoen laatjes en vallen ze uiteindelijk nog tegen ook, of gaan ze kwijt. Waak ervoor dat je ze een kans geeft, een goede kans! 

Hou je ze puur voor de kweek, ook goed. Zorg dan best dat ze uitgroeien en beschouw ze niet te snel als klaar voor de kweek. Tuurlijk produceren ze al vanaf een maand of 9, dus volgend voorjaar of zomer. Beter is ze wat respijt te geven een een goede ruicyclus door te laten maken is mijn idee. Waarom? Niets forceren en de natuur respecteren.

In de natuur zie je ook laatjes. Zeker wel bij duiven ook. Die doen dan komend voorjaar nog niet mee en blijven solitair tot ze later komend jaar een kans krijgen of slaan een extra winter over en paren het voorjaar daarna!