vrijdag, oktober 22, 2021

Uitwennen

Volgens mij heb ik zo ongeveer alles al wel geprobeerd. Het uitwennen hier blijft lastig. Ik denk dat het met de ligging en enkele specifieke omstandigheden te maken heeft. In de beginjaren was het helemaal gek en ging ik over tot intensieve kennismaking met het hok enz alvorens ze uit te laten. Laatst ging er weer eentje verloren. Gisteren echter was er een duo (de allerlaatsten dit jaar) die al rap waren toen ze hier kwamen op de dool en die kwamen dan toch na 1 en de andere na een 2e nachtje op eigen kracht terug.

Weet je. de omstandigheden zijn niet eenvoudig, dat klopt maar waarom de ene wel en de andere niet? Volgens mij gaat het om de duiven met het beste aanpassingsvermogen en diegenen die al te gemakkelijk zoek raken, zijn ze niet. Een enkele pechvogel daargelaten natuurlijk maar ook daar kun je feitelijk niks mee.

Het bestand is ingekrompen. Winterbestand is minder dan 30 vliegers aangevuld met laatjes.

Vanaf volgende week een kuur tegen paratyphus, gevolgd door een vaccinatie daartoe. Ik wil uitsluiten. Ik ga kuren met Col Amox van Giantel. Zou best breed spectrum moeten tacklen en zo'n vaccinatie nadien helpt dan de boel verder te killen/ er weerstand toe op te bouwen. 

Ik ga het over het voer geven. Voer laten plakken met Lijnzaadolie en of Belgasol. Zodoende krijgen ze het goed binnen en gemiddeld genomen ook allen evenveel. Het wordt een kuur van 2 weken ongeveer. Daartoe heb ik de hoeveelheid antibiotica aangeschaft in elk geval. 

Ik kuur nadat de piek van de rui over is (althans zo denk ik) en onderwijl geef ik gul bijproducten zodat ze aan die kant niets tekort komen in elk geval.