maandag, november 15, 2021

Badderen

Een bad is voor de duiven een must!

Ze willen schoon worden en het weekt de nieuwe veren los en de oude troepjes/ stof schilfers etc gaan eruit. Duiven die echt langere tijd niet hebben gebadderd voelen direct anders aan... viezig. Duiven die hebben gezworven voelen ook anders aan. Ook vuil maar toch weer anders. Die hebben in de regen kunnen wassen immers... maar toch voelen die niet schoon aan, droog en ruw.

Vroeger met zout en azijn maar tegenwoordig een drupje bleek. Nooit badzout voor duiven. Drupje luizenspul en clean zijn ze wat mij betreft.

De laatste slag- en staartpennen zijn inmiddels in de wisseling. Ik heb ze niet 1:1 gecheckt maar zal dat binnenkort doen. Het blijkt nog wel eens dat staartpennen bleven staan... 

Hangt samen met milieu van het hok in dit jaargetij. Vochtiger, minder prettig. Evenzo hebben we in zo'n geval met zwakkere te maken en of met duiven met een excuus (bijv. 1 die in langer nest hield). Eentje heb ik er zo tussen, 1 met een excuus. Die kwam de voorlaatste taartvlucht in de kreukels terug. TOCH heeft dat duifje laten zien zich recht te kunnen trekken en valt niet meer op. Dat zie ik het liefst.

Trouwens, ze vliegen weer zoals ik wil. Een enkeling heeft nog wat aansporing nodig om eruit te gaan maar daarna vliegen ze heus wel. Toch ook nog wat bedenkingen over wat ik dan zie, maar dat trek ik nog wel recht (daar rollen nog wat koppen voor).