donderdag, juli 12, 2012

Wisselvallig en onderhoud

Wat een wisselvalligheid, ook IN het hok!
Bij mij krijgen ze er geen forme door hoor… ik neem aan dat velen kampen met de matige omstandigheden. Het ene hok is het andere niet en over het algemeen zijn de doorsnee tuinhokken niet de beste met zulk weer. Goed geïsoleerde hokken en zolderhokken zijn misschien wat stabieler qua binnenklimaat. Het geeft misschien een voorsprong.

De jongen vanmorgen niet gelapt. Een dikke donderbui schudde het huis wat op vanmorgen omstreeks half zeven. en het is nu 09:00 en het is nog niet droog geweest. Zaterdag is ook nog geen sinecure hoor... ik hoop maar dat er een acceptabel "timewindow" komt tussen de buien door. Veel wijsheid voor de lossingsverantwoordelijken toegewenst.

Het tekent zich steeds beter uit, welke de betere duiven zijn.
Wat opvalt, is dat de mannen die het beste in doen zijn, ook weer het snelst vol en bol zitten nu de duivinnen er weer bij zitten. Er is 1 doffer bij die echt minder snel goed/snel in het vlees komt. Meneertje mag bijven maar ’t baasje is alert!
6 a 7 weduwmannen mogen blijven, dus nog 7- 8 jonge doffers nodig om de winter mee in te gaan. In het vroege voorjaar maken we er dan een ploegje van 12 van. Het zal nog niet meevallen!!

‘k weet ook al wat ik anders wil doen aankomend jaar. Een plan kan dan nog volop worden uitgewerkt (voorlopig eerst in m’n brein).

Onderhoud.
Overigens eerst maar eens een plannetje uitwerken voor onderhoud aan het hok. De deurtjes worden al slecht aan de onderkant, dus nieuwe zijn een must. Daarnaast zijn er aan de onderzijde meerdere slechte plekken. Het kopse hout is niet behandeld in de eerste jaren van het hok en nu wordt dat duidelijk. Ik ga er direct na de vluchten een strook afhalen en zet er een reep watervast multiplex voor terug. Dat zou verder verval terug moeten dringen. 1 raam moet nog nieuw in de verf en de achterzijde moet ook een beurt. Dat de buren tegen m’n hok aan moeten kijken is niet anders maar laat ik er dan voor zorgen dat het netjes oogt!

Ik las dat Verbree werkt met broedholen. Dat vind ik ook wel wat. Omdat het bij mij is opgesteld in een soort halve maan, is er sprake van een tussenruimte. Wie weet ga ik dat nog eens benutten!