zondag, december 09, 2012

Sneeuw weer weg, de boel is weer wat droger

Wat vind ik dat toch een gedoe zeg, dat zeiknatte weer.
Natte sneeuw, koude gure boel... luchtvochtigheid 100% en weinig wind en trek.
Het zijn wat mij betreft de mindere periodes in het jaar. Ik vind dat eens temeer omdat 't klimaat buiten en op het hok de duiven nou niet bepaald goed doet.
Het helpt wel om je scherpe oog te oefenen: de goeie zitten nog steeds gewoon in het beste pak!

Vandaag de beide ploegjes gewoon uitgehad.
Met sneeuw op het dak ben ik er nooit zo weg van om ze uit te laten. Ik ben er niet zeker van wat het met ze doet. Ze knallen uit het hok van zodra je ze uitlaat en pas dan worden ze zich echt gewaar hoe anders het er allemaal uitziet. Gelukkig dat de daken weer schoon zijn.

Heb je gelezen dat er weer zo'n dure verkoop was. Van ene Etienne Meirlaen, euro 1.159.700. Wat een bedragen worden er toch neergelegd. Dat mensen al zoveel geld hebben om handel mee te doen is al bijzonder maar er dan voor zoveel poen duiven voor te kopen. De emotionele waarde en pure handelswaarde drijft de prijzen op maar reeel is het toch niet meer als je voor een duif meer dan honderdduizend euro neerlegt?

Van nazaten lees je eigenlijk amper meer terug... ooh ja, tuurlijk in de handel dan weer, 2e hands of een kleinkind of achterneef of -nicht. Zelden dat zo een extreem duur verhandelde duif zelf weer bij de nieuwe eigenaar voor NPO winnaars, teletekstduiven of wat ook zorgde. Het hok opbouwde of op een andere manier het verschil maakte.

Die hele duivenhandel wordt zo een product van zichzelf.

Ik vind het maar bijzonder dat uitgerekend mensen die veel geld te besteden hebben (wat ze toch over het algemeen niet is aan komen waaien) dat niet inzien. De handelaars die in het gat zijn gesprongen -slimme jongens - varen er wel bij... met een procent of 20-30 zijn zij pas de echte moneymakers. Chapeau voor die handelsgeest. 

Wat ben ik dan zelf maar een prutser.