zaterdag, maart 16, 2013

Nog even...

Nog even en dan is het zover.
Gisteravond hadden we onze voorjaarsvergadering.
Alles weer doorgesproken en iedereen werkt toe naar de start.

Alle systemen nog even checken; de chipringen controleren (vorig jaar bleken bij diverse duiven de ringen na de winter toch niet meer te werken - dat laat je jezelf toch niet gebeuren?!). Uiteraard ook de hok- en entlijsten. Diverse lijstjes worden in de club opgesteld, zoals een schoonmaakrooster, een rooster voor degenen die de computers bedienen etc.De laatste schermutselingen voordat we beginnen! Iedereen kwam merkbaar al wat op temperatuur.

Dit jaar kochten we als club pokkenentstof.
Iedereen kan er gebruik van maken ter voorkoming van een uitbraak waarbij de goeden onder de kwaden moeten lijden. Diverse leden kunnen gezamenlijk gebruiken waardoor we aan 10 doosjes voorlopig genoeg hadden. Misschien een tip voor een dergelijk collectief gebeuren in uw club?
Niet in de club, maar doe je het liever zelf, wees er op tijd bij, niet elke duiven-dierenarts kon pokkenentstof leveren. Die uit Breda bijv. niet.

Zelf check ik m'n eigen voorraad voer.
Niet elk type voer is continu voorhanden, dus bijtijds zorgen dat ik kan gebruiken wat ik wil. Ik wil niet misgrijpen, snap je. Overigens is dat allemaal niet spannend, nog kweekvoer voor de jongen, winter rust voor de weduwnaars (nog 2 weken) en premium complete (vlieg met gerst), thats it. Alle voorraden aangevuld, ook grit etc... laat dan het seizoen zo langszamerhand maar komen.

Op de beurs Prange Suppe gekocht bij Gert Jan, de weduwnaars krijgen het 2-3 weken voor het seizoen en straks 2-3 dagen per week.

De jongen doen het goed. Zo'n 20 scharrelen dagelijks een tijd buiten, de kleinsten blijven liever nog binnen. Ze reageren al op de scheidsrechterfluit, alles prima. Vanaf komende zaterdag probeer ik ze zoveel zaterdagen als ik kan in de reismand te zetten. kwestie van straks geen stress hebben van het in de manden zitten. De jongen zitten op roosters en erwtenstro. Net als 2 jaar gelden zal ik ze amper schoonmaken. Ik geloof er wel in dat ze weerstand opdoen op die manier. Alsmaar kraaknette hokken lukt me niet qua tijd maar ik geloof ook echt dat het niet nodig is.

Nog een tip: check je net als ik wekelijks je jongen even omdat je ze toch in de mand zet? - Hou een lijstje bij. 3x de minste in de hand, vnl conditioneel? Dat is een afvaller, en de rest komt weer luchtiger te zitten.