woensdag, april 03, 2013

We hebben een "Go"

Het gaat gebeuren, we gaan starten las ik gisteren op de site van afdeling 5.
Alhoewel naar mijn idee de weersvoorspellingen nog niet optimaal zijn, is de afdeling toch van mening dat er gelost kan gaan worden. De deelname zal nog wel tegen vallen denk ik maar of het wijs is weten we pas echt achteraf. Er is nogal wat durf aanwezig bij onze lossingsmannen...

Zelf doe ik niet mee, nog nooit gedaan op de eerste opleer. We leren dan met een enorme massa duiven op uit de hele hoekse waard (ca 25 km breed) op een afstand van nog geen 40 kilometer. Ik denk dat het niet zo handig is maar volgens mij drukt het de deelname amper. Het is een goede test voor de systemen en de boel kan weer op scherp komen zo. Zowel de melker als de duiven!
Ik leer ze graag een paar keer op vanaf 10 en 25 km. Met het eigen ploegje en zonder een dag extra overnachten. Ieder zo z'n gewoonten en ideeen, nietwaar?

Volgende week de jongen enten. Ik heb er nog 46. Enkele al in de kliko gestoken en er gaan er nog wel meer die kant op. Kwestie van mij niet aanstaan. Ook verongelukken er altijd nog en enkelen raken op drift of aarden liever elders. Het eerder vermelde belsje was gisteren na 3 dagen ophouden direct weer naar JanPiet. Nu hou ik 'm eens een week op met volop voer en drinken. Als het ding het dan niet afleert denk ik dat het geen zin meer heeft de boel te willen forceren.

Alhoewel ik niet 1-2-3 weet uit welke koppels ze komen heb ik wel enkele duifjes in de gaten. De duifjes uit Farpar en Oded staan me erg aan en er zit een mooi doffertje van de 920x902. Als de duifjes uit de betere duiven mij in elk geval niet tegenvallen geeft me dat al hoop. Zit daar een of andere springwipper tussen dan gaan we er niet op vooruit en daar is het toch om te doen, nietwaar?

Vanaf komend weekend meng ik Matador Start door het kweekvoer. Ik heb een relatief late ronde jongen en ik wil ze rap aan het vliegen hebben. De tijd dringt zogezegd. Met lichter voer moet de boel binnen enkele weken in de lucht staan. Dat is althans de bedoeling. Ook vanaf zaterdag a.s. elke zaterdag enige tijd in een reismand.