maandag, december 09, 2013

Stukjes over WdB en voedsters scheiden

Interessant leesvoer op de site van AS over WdB.
Je engels moet goed zijn want het zijn artikels in het engels maar met een beetje goede wil en hulp pikt je er wel uit wat de strekking is. Ik hoor 'm zeggen dat we het allemaal te moeilijk maken en hij zegt juist hou het toch simpel. Een waarheid als een koe.
Mij zij hij ooit eens maar wat aan te rommelen... dat was vast een beetje te gechageerd.
Zo'n grote kampioen rommelt niet maar wat aan!
Eenvoud in z'n aanpak en dat volhouden maakt wel dat hij inmiddels al jarenlang ons de baard af doet - RESPECT.

M'n voedsters doe ik a.s. weekend uit elkaar.
Het kosthuis is goed getuige het feit dat er gewoon wordt gelegd door de duivinnen.
14 dgn scheiden moet ervoor zorgen dat ze precies gepland samen kunnen.
2 dgn later dan de vliegers. De laatsten moeten immers nog gekoppeld worden en aan elaar wennen. De voedsters gaan vanaf de 1e minuut al beginnen aan de voortplanting, nestmaken etc.
De voedsters kunnen beter iets later met eitjes komen zodat het verleggen makkelijk gaat. Te vroeg is niet zo eenvoudig te managen. Eitjes enkele dagen onbebroed goedhouden is geen punt...
1 of 2 dgn overbroeden is ook geen probleem. Te vroeg uitkomen kan wel problemen geven.

Kortom gewoon zorgen dat de koppelingsdatum en leg gepland worden precies goed te vallen.
Ook niet moeilijk maar wel ff doen!

1 doffer heeft een buts opgelopen.
Ik zag het al dat meneer wat ongemakkelijk zat. Een beetje blauw onder de vleugel.
Toch vloog hij gewoon mee... ik zal 'm rust gunnen.

De schalie die ik uit 't Limoges duivinnetje had is naar de kliko.
Ondanks z'n kleur gewoon niet naar m'n zin.
Net een pauwstaart als ik 'm vastpakte.
exit.


Heeft iemand het Sportblad de Duif met het artikel erin over Jos Joosen.
Ik zou 'm graag van je overnemen als je 'm kan missen!