maandag, december 15, 2014

Hoge lat

De lat moet hoog. Prestaties moeten worden geleverd en ik vind zelf dat ik mezelf geen 'probeerders' kan permiteren. Ik heb maar plek voor 14 koppels en dan zit het tsjokvol. 2 voedsterkoppels tijdelijk bij de jongen vind ik al een getob eigenlijk.
Ik dacht er even over om de duiven waarvan we menen dat het de mindere zijn, een kans te gunnen tussen de laatjes in het jonge duivenhok. Ik doe het toch niet. Ik wil niet proberen. Een duif moet aanvoelen als een postduif en eigenlijk perse een goed gevoel geven. Ik weet dat ik dan dus duiven kan uit selecteren die het wellicht toch zouden kunnen doen maar ik denk dat het een glijdende schaal is en ik op deze manier veel te veel duiven het hand boven het hoofd ga houden.


Goede duiven zetten de toon. Bij trainen, bij sfeer op het hok, zwiepen elkaar nog eens op en steken elkaar positief aan. Zulke wil ik, geen andere.

Ik heb mijn aanvalsplannen nog niet klaar hoor maar langszaamaan vormt zich mijn plannetje al wel. Ik ga maar enkele (10-15) jongen spenen tussen de laatjes. Wel uit de koppels die ik hoog heb zitten. Dat is trouwens toch wel de manier denk ik.

Ik snap wel dat men soms zegt dat er uit elk koppel wat je hebt te kweken moet zijn. Dat is ook wel zo maar kan alleen met een extreem hoge lat!!
Ik moet nog wel eens denken aan onze eigen verhuizing in 1980. Pa kweekte toen in 1981 een erg goede ploeg... daaruit o.a. een jaarling die de 1e pakte te St Philipsland destijds in 1982 dus van St.Vincent. Het is dat buurman Jan Walpot hem destijds zag anders had senior er helemaal niet op gerekend op een zo vroege duif. Later leverde de lichting van 1981 nog veel plezier op voor hem.

Vaker komen lui sterker terug of hebben een goed kweekjaar nadat ze er enorm met de bezem door gingen. Dat mes snijd denk ik 2 zijdig: Je zet ze dunner waardoor de conditie oploopt en degenen die je dus dunner zet, zijn wel duiven die over een erg hoge lat kunnen. Hoger in elk geval dan de lat die je daarvoor toch net even lager had liggen!

Voordeel bij echt uit selecteren is dat je niet meer wordt tegengesproken. Weg is pech. Want uitzonderingen op de regel zijn er altijd. Zo kweekte ik samen met JP mijn Oded uit een voedsterkoppel. We hielden er een koppel uit aan omdat de 1e ronde wat pech opleverde en het gewenste aantal jongen niet werd bereikt.
Een duif als Oded is een zegen maar betekend dus niet dat er vervolgens maar uit voedsterkoppels gaat worden gekweekt. En uit jaarlingen kweken is of course geen probleem. Toch zie ik liever die jaarlingen ook echt eerst presteren alvorens nazaat te produceren!