dinsdag, december 02, 2014

Vogelgriep duurt voort

Ook in NL werd in mest van trekvogels H5Nx geconstateerd. Ze krijgen nog niet de schuld maar dat scheelt niet veel. Het zou een mooie zondebok zijn. Het lijkt me verstandiger te kijken waarom die trekvogels er niet massaal aan dood gaan!

Als die overleven, althans niet bij bosjes sterven, dan is er toch zeker hoop??!!

Mij maak je niet wijs dat overvliegende trekvogels in een schuur vogelgriep veroorzaken. Die poepen toch niet als een B52 door de daken van kippenschuren heen ofzo?
Gisteren werd ik er door een oplettende lezer op geattendeerd dat ik 1x een wel al te vlotte schrijfwijze had over het uitselecteren van een duif, laatst.
Hij heeft gelijk. zomaar schrijven dat een duif de kliko in verdwijnt draagt niet bij aan een positief image van onze liefhebberij.
Ik ben het met dat laatste eens maar wil ook niet roomser zijn dan de paus. In onze hobby selecteren we individuen nu eenmaal uit en dat leidt tot de dood van zo'n dier. Voor elk individu naar een dierenarts gaan houdt geen steek. De dieren worden voor consumtie gebruikt of vernietigd. Dat zijn de feiten. Dieren de niet voldoen en worden uitgeselecteerd treffen zo'n lot.
Het is wellicht de manier waarop dat gebeurt waar de discussie over gaan kan. Vergassen bij een poelier na een lange niet comfortabele reis of snel en eigenhandig thuis... tsja.

Ik groeide op op het platteland.
Konijnen aaide je niet, die at je na enige tijd op.
Samen met opa gingen diens kippen op het blok als er 1 gegeten moest worden enz.
Ik hield ze eens vast en opa zwaaide met de bijl.
Jagen bijvoorbeeld is goed; ik heb het dan over wildbeheer, niet alles kapot schieten.
Wist u bijvoorbeeld dat in NL per km2 het meeste wild zit van west europa?
In vergelijkbaar licht zie ik de uit selectie van duiven op een goed beheerd hok.

Dat is hoe het is en er aan toe gaat in onze sport, feiten, en daar hoeven we niet mee te koop te lopen of aanstoot te geven. Dat snap ik maar al te goed. Het verzwijgen klopt ook niet naar mijn idee. Ik zal proberen het correcter te verwoorden in de toekomst!