vrijdag, januari 09, 2015

Vocht is funest

Geen zon en wel heel veel vocht is funest voor een fijn klimaat in je hok. Hou het maar eens lekker als het buiten niet winteren wil maar wel 200% herst is.
Op mijn hok is het merkbaar minder fijn. Alhoewel mijn hok echt een prima hokje is hoor, is het met zulke omstandigheden een stuk minder behaaglijk voor de dieren. Bij velen is het in dit jaargetij niet veel anders en bij velen zelfs minder. Ik hou het erop dat het aanleiding is voor malaise bij de kweek en chronische behoefte aan antibiotica om de boel op de been te houden.

Oplossing: hok aanpassen, je mes nog eens scherpen en rust bewaren.

De laatjes krijgen nu Prange Suppe. Ik maak de fles leeg (plekje nodig in de koelkast) en ik hoop dat het een aanzetje is om ze nog beter te laten vliegen. Ze knalden met hevige wind zo'n half uurtje. Enkele hebben het dan helemaal gehad... Ik weet inmiddels aardig welke in dat toezicht de mindere zijn. Die krijgen een kruisje. Als de groep vliegen wil zoals de jongen in 2014 deden, dik een uur tot wel anderhalf uur. Van die duiven die dat niet bijbenen, moet ik niks hebben. Ik vrees dat er nog wel een handvol tussenzitten die de komende tijd door mij als uitvallers worden aangemerkt. Continue selectie 😉