maandag, februari 15, 2016

Halve knijpers en verluchting + babyboom + Molshopen

Recent las ik nog ergens dat golfplaten op een duivenhok toch eigenlijk wel het beste zijn om een goede verluchting te hebben. Eenvoud en bewezen in de praktijk. Vele wegen leiden naar Rome en dat geldt ook voor verluchting. Ik ben voor de halve knijpers... die liggen in de bovenste rijen dakpannen en de nokvorsten, net eronder. Zodoende kieren gemaakt die in oude boomse pannen standaard waren. Op mijn hok en in mijn setting: eenvoud en bewezen.

De babyboom volgt deze week.
ruim 2/3 van alle legsels zal deze week 17 dagen bebroed zijn en dus volgt normaliter een veelvoud aan kleine jongen deze week. Schoon water (geen RopaB, ik ben toch wat bevreest dat het negatief van invloed kan zijn) in de eerste week, daarna halve dosis RopaB en schoon water om en om.
Grit te over, gemengd, maagkiezel en of allerhande. Vi-spu-min als mineralenpoeder.
Ik geef ze graag ook nog molshopen (de grond ervan) vermengd met grit en snoepzaad om ze te laten scharrelen en ze te doen vinden wat ze nodig lijken te hebben. De schone grond van een verse molshoop is prachtig van structuur en kost niks. Even weten waar er dergelijke hopen zijn en dan 1-2 x per week een emmer volscheppen. Thuis wat mixen en voorzetten. Lijkt me erg goed en de duiven weten het al snel te vinden. Natuurlijk ook vanwege het snoepzaad erin maar onderwijl pikken ze toch ook wat gewone mineralen van de grond mee. Geen veldvliegers maar het veld ècht op het hok.

't Zusje en het Evenbeeld op de foto gezet trouwens. 't Zusje is als goede wijn en wordt alsmaar mooier. Zo scheel ze kijkt zag de fotograaf niet eerder. Het Evenbeeld is 1 van de 2 doffers uit de 403 van Jos van Olmen. Een heel ander type maar naar het zich laat aanzien enorm gedreven. Hij staat gekoppeld tegen een dochter van 't Zusje. Het Zusje zelf staat gekoppeld tegen de broer van het Evenbeeld. Waarschijnlijk zijn het geen goede maar mocht het eens goed uitpakken...

Ooh ja, Willem de Bruijn is weer aan het bloggen geslagen: http://willemdebruijn.nl/
Altijd zeer interessant hem en z'n maatje AS te volgen!!