dinsdag, september 06, 2016

Rui en tips

Wat een gedoe de rui!
Het is een ware aanslag op die dierenlijfjes. Soms wel meer dan een kwart, zo niet de helft van de veren lossen, dat vraagt om maatregelen!

Rust voor het duivenlijf!

Goede zak voer met alles erin.
Volop grit en mineralen.

Lijnzaadolie over het voer, mineralen van Marien. Enkele keren per week, ik kijk niet zo nauw. 2x per week zal ik ze sedochol geven. Dat is al een oud product met goede recenties, zeker in de rui. 

Ik zie het als steuntjes in de rug, meer niet. Gezonde duiven ruien gewoon!
Altijd opletten geblazen voor natte neuzen, bloedwratten en verdenkingen van paratyphus. Door de aanslag van de rui op die lijfjes loopt de weerstand terug en voor je het weet slaan virussen en bacterien hun slag...

Dus, goed blijven opletten en volop bouwstoffen meegeven... dan is het 3 weken lang tandenbijten en veren ruimen maar dannis het ergste leed geleden en de uniformen zijn weer als nieuw!

Kuren tegen paratyphus?
Men doet het. Vroeger na de rui, hu al eerder.
Volgens mij deels om bij de terugval in weerstand te helpen voorkomen dat ze paratyphus krijgen. Men zegt zonder problemen... ik doe het niet maar snap het wel. Ik wil zelf na de rui enten tegen paratyphus en dan de winter de winter laten zijn.