maandag, oktober 10, 2016

All you can eat

Heerlijke dagen zo, redelijk wat zon overdag en koude nachten. Droog in de hokken en eetlust etc is goed (mede door de kou).
De Duiven gaan ook weer wat beter vliegen in de groep en ik kan me toch echt niet aan de indruk onttrekken dat dit een beter iets is dan de duiven in de winter niet los te laten. Net zoals bij mensen de conditie snel achteruit gaat als je even niet of zeer weinig beweegt. Okee, sommigen moeten wel, begreep ik met al die roofvogels. Hier valt dat mee hoewel we er vaak genoeg zien kan ik ook nog altijd zeggen dat ik er tot op heden geen last van heb, laat staan overlast.

Groot voordeel is dat duiven in zeer korte tijd weer in vliegconditie kunnen geraken. Knap, zoals Onze Lieve Heer dat gemaakt heeft. De meest efficiënte vliegers (best lichaam?) zijn dan het snelst weer op peil. Net zoals je bij mensen enorme verschillen in motoriek kan zien, zal dat ook bij duiven zo zijn. Marginale verschillen voor ons als mens waar te nemen, maar o zo voornaam als de vlieguren gaan tellen!!

Zelfs duiven waarvan de staarten, nekken enz nog volop in de rui zijn, vliegen een uur mee. De massa trekt ze mee. Ze hebben dan verder hier een soort “all you can eat” omdat ik niet wil dat het vliegen de energie vraagt die eigenlijk naar het ruiproces dient te gaan. Zaterdag deed ik nog een blokje gist op 1,5 kg voer en sedochol in het water. Zondag was het sedochol op het voer en schoon water. Dat gist is een aanrader. Kost weinig en de duiven eten het graag. Doordeweeks doe ik nog 1x een soeplepel rose poeder van Dr marien over ’t voer, soms met en soms zonder het voer eerst vochtig te maken. Ook dat eten ze eigenlijk zonder terughoudend te zijn. Eenvoud troef en maar beperkt in de bijproducten.

11 laatjes, waaronder de laatste 2 van Comb. Kleijn Рde Jong uit Tholen. Beiden uit marathonduiven die tussen de kampioenen staan en stonden nationaal! We blijven proberen en vallen en opstaan. Ik ga wel matigen met de soorten die ik bijhaal. De mengelmoes moet niet t̬ groot worden!