vrijdag, maart 08, 2019

Verduisteren?

Verduisteren, waardoor je dus eenvoudigweg simuleert dat de dagen nog korter zijn en dus de hoeveelheid licht die de dieren krijgen verminderd werkt doorgaans goed. Niet iedereen doet het maar het is - kun je wel zeggen - gemeengoed in de duivensport.

Mij lukt het niet om structureel de boel op tijd donker te zetten. Ik ben niet altijd op dezelfde tijden thuis. Geautomatiseerd laten gaan bijv. door een tijdklok en een rolluik vind ik te prijzig.

Mijn alternatief is de ramen blinderen en zodoende ook te remmen.
Niet zo goed als het echte verduisteren maar pragmatisme speelt hierbij een hoofdrol.
Hok openhouden (vollop kou etc) waardoor de behaaglijkheid tegenvalt en dus de form wat geremd blijft is de andere eenvoudige aanpak die ik hanteer.

Habib kon het op deze manier einde van het seizoen nog, de rest dan ook maar. Zo niet, dan zijn klaar voor uitselecteren!