vrijdag, maart 15, 2013

Onrustig

Ik wordt een beetje onrustig. Het seizoen nadert en ik heb het idee dat ik nog niet klaar ben. De laatste jongen zijn gespeend en de doffers zitten gewoon los, niks aan de hand verder. Toch bemerk ik dat ik het gewoon nog niet op een rijtje heb.
Moet ik nog iets doen, anders voeren, kuurtje, druppeltje tegen de luizen, wanneer opleren, moet er aan het hok nog iets worden aangepast???
 
Eigenlijk allemaal met "ja" te beantwoorden maar dan is de vraag wanneer dan? Het is 'm meer dat ik niet goed weet wanneer ik alles geregeld moet krijgen gezien het drukke bestaan. Werken, gezin en andere activiteiten maken dat de weken erg vol zitten en de duiven maar minimale aandacht krijgen. Ik denk opgeteld per dag 10 minuten. Gelukkig laat m'n schoonvader de duiven overdag uit en geeft ze het voer dat ik klaarzet  en checked of er drinken genoeg is en schenkt zo nodig bij. Al met al wordt ik onrustig omdat ik weet dat het niet genoeg is om goed uit de startblokken te schieten. Vorig jaar was ik eerder klaar voor m'n gevoel. Direct de snelste van het hele concours van Duffel had ik dan niet verwacht maar de duiven waren kennelijk dus wel klaar!
 
Het is ook een gezonde spanning hoor. Ik vind het erbij horen. Heb je dat niet dan wordt je makkelijk en een kampioen die makkelijk doet... die zich niet met hart en ziel inzet, tsja, ik ken ze niet.
 
De ouden zijn overigens nog niet gevaccineerd. De dierenartsen - ik heb er meerdere gebeld - blijken erg lastig aan de juiste entstof te kunnen komen. Wat een farce! Er is me beloofd dat het komende week binnen zal zijn. Er wordt dan als dat ook zo is als de drommel geënt. PMV POX wordt het, de duiven hebben dan als jong met de kwast gehad en nu in combi met de paramixo enting.
 
Met de Jongen is dat ook het plan. Eerst de combi enting en dan later nog met de kwast. Beter teveel dan de ellende die vele anderen hebben gehad afgelopen jaar.
 
Vanaf morgen krijgen de doffers Prange Suppe. Mijn voornemen is 3 weken te geven en ondertussen Matador Winter Rust. Dat laatste in elk geval 2 weken om ze te schonen. Daarna gewoon de vlieg met gerst van Matador. Ik hou het graag met 1 type voer voor het hele seizoen. Al dat gemeng en gemix is aan mij niet besteed. Volgens mij mengen velen voor eigen gemoedsrust. Lekker blijven doen hoor, ik berust me erin dat het goed is gegaan de achterliggende jaren. Overigens volg ik de ontwikkelingen ook op voergebied wel hoor. Slapen doen we 's nachts!