woensdag, december 10, 2014

Hardnekkig getraumatiseerd duifje

Gisteren ging het ene jong dat al eerder naar die melker op het dorp ging weer naar hem; dat is de 4e keer. Op de één of andere manier heeft dat ding in haar kop geprent dat ze daar veilig is.
Enkele weken terug haalde ik haar al op, gewond toen. Later bleek ze een deuk in het borstbeen te hebben incluis.
Na die crash waarbij ik een ander duifje waarschijnlijk ben verspeeld, liep ze daar wat getraumatiseerd binnen. Dat moet zo'n diep ingeprent iets zijn geworden dat ze het dus meermaals herhaalde. Op eigen hok blijft ze wat schichtig en schuw. Dat heeft ze opgelopen door die gebeurtenis. Zodra het nu maar eventjes te veel wordt voor haar, koerst ze weer naar de locatie waar ze na een ongeluk werd opgevangen.

Kijk, het is geen doen om ze steeds te halen of dat de ander haar al meermaals bracht - dankje!

Toch ben ik van mening dat dit niks met de intrinsieke kwaliteit te maken heeft. Dit duifje is getraumatiseerd geraakt en dat maakt dat ze nu zo doet. Dat is althans mijn overtuiging. Okee, veerkracht is ook wel een kant van kwaliteit.
Ik ga haar vasthouden en hoop dat ze erover heen groeit waardoor ik ze later alsnog (als volwassen duif) kan uitwennen. Hoe ik het oplos weet ik nog niet want vasthouders kan ik eigenlijk niet kwijt op eigen hok. Voorlopig heb ik nog sympathie met dit diertje. Wordt vervolgd.
Vandaag weer wat kiemen van gerst. Ik geef ze dan de helft van wat ik maak. De andere helft zet ik in water. Dat water, zo'n liter of 3, ik doe maar wat, krijgen ze morgen.
Vandaag dus deels gerstekiemen te eten. Morgen dus gerstenat vol vitaminen en enzymen te drinken.

Als ik al promotie maakte voor Ropa B, wil ik dat ook doen voor Matador Rust. Voer met een hoog gehalte vezels. Ze eten het graag en de haver blijft nog over na de gerst. Net als Jos van Olmen, laat ik ze dat 1 dag per week alsnog opeten door verder niks te voeren. De mest zit zichtbaar vol vezels en na enkele weken is dat super. Het schoont op. De eerste dagen is het niet zo dat de mest betert maar na 1,2 en 3 weken is het prima. Schraal en vol vezels. prima in deze tijd.
Ook voor weduwduivinnen die je niet speelt trouwens!