woensdag, december 23, 2015

In aanloop naar

In aanloop naar de kweek proberen we ze optimaal te hebben zitten, nietwaar?
Proberen we ze in topconditie te hebben. Dat is en blijft tegennatuurlijk in middenwinter. Op een enkel super goed hok daargelaten, heeft men nu in deze tijd niet 1-2-3 het beste klimaat op het hok. Bij AS las ik anders. Het geeft in elk geval aan waarom sommigen boven de middelmaat uitsteken. Een superhok is een zegen!

Het mijne is niet ideaal in de winter. Momenteel niet slecht hoor maar het wintert dan ook niet.

Nu hebben ze Winter/Rust mengeling. Nu en dan gist eroverheen. Volop grit en allerhande etc. Nog enkele weken en ik hoop ze te koppelen. Ik ga om zo snel mogelijk vooruit te geraken niet uit alle koppels kweken. Enkelen moeten voedster spelen en van enkelen wil ik zelfs 2 koppels eitjes. Simpelweg de besten zich laten vermenigvuldigen. De anderen (vnml de jongsten) krijgen bij leven en welwezen nog de kans einde seizoen of volgend jaar. Eerst maar eens bevestigen of ontkrachten wat we van ze verwachten. Allemaal geen ramp of course.
Ik ga proberen zoveel mogelijk kruisingen te bewerkstelligen, hopend op een boostereffect van genen zodanig dat die zo gewilde toppers eruit voort komen gaan.

Er zat misschien nog best wat oude dons bij mijn duiven. Schraal menu en de gist over het voer gaat helpen. Willem Mulder adviseerde knoflook te koken en dat kooknat in de drinkpotten te doen. Ik zal het eens proberen.