maandag, januari 18, 2016

Ze zitten bij elkaar + legendarische duiven

Ja hoor, ze zitten weer samen! Allerlei beloftevolle koppels en waarschijnlijk nog meer tegenvallers. Na 1-2 dagen zitten ze ook allemaal los. Uitgerekend 'het zusje' wil niet erg en ook haar zoon, de 575 en diens beoogde huwelijkspartner vinden elkaar niet zo leuk.
Dat zijn ook niet van die makkelijke duiven wat dat betreft, zit een beetje in de familie. Beetje eigenzinnig en niet elke partner is naar wens. Ik vind dat allemaal niet zo erg, mits het maar goedkomt uiteindelijk. Kijk, gezien de kansen op goede, treur ik niet zo snel over een koppeling die niet 1-2-3 goed gaat. Straks op weduwschap is de juiste partner natuurlijk wel een must. Bij de koppeling in maart/april mogen ze dan een ander zoeken naar wens.

Recent las ik nog eens, nu ja, lezen... Meer doorbladeren.... Boeken van De Weerd en van Van Breemen. Beiden schreven over legendarische duiven. Bijvoorbeeld over duiven nog voor WOII of duiven uit de jaren 40 en 70/80 van de vorige eeuw. Leerzaam vind ik dat. Duiven met meer eersten in groot verband dan er nu vliegen. Tuurlijk zijn er ook nu nog van die legendarische duiven èn toch denk ik dat er nu niet meer zoveel zijn als destijds. Hoewel de commercie ons anders wil doen laten geloven, heb ik het idee dat er destijds ècht duiven waren waar heel de regio, het land of wie weet zelfs de wereld over sprak. Tijden zijn niet te vergelijken, maar het lezen over legendarische cracks die een vermogen aan poulegeld verdienden, of meermaals nationale vluchten wonnen... Prachtig!