dinsdag, mei 24, 2016

Kil en blauwe bakjes

Het is maar kil. Na een regendag, gisteren waarbij volgens mij de hemelkraan de hele dag open stond, is het vanmorgen zo'n typische dag van overgang naar droger en warmer. In mijn hok is het door gebrek aan zo gelijk minder aangenaam. Niet erg hoor maar altijd kun je dat merken. Nu ben ik daar erg gevoelig voor hoor... ikzelf heb dat ook al snel in huizen en gebouwen... droog en warm daar doe ik 't het beste op, dat is bij duiven niet anders.

De jongen hebben leren drinken uit de blauwe bakjes. Ik heb een aluminium reismand. Net zo 1 als gebruikt door de afdeling. Dat was een kapotte en die heb ik gehalveerd. Eerst hing ik die bakjes aan de buitenkant van de mand. Ze zien dan heel goed dat er water in zit en gaan wel proberen. Daarna hang ik ze (bijv. na 1-2 dagen) zo, dat ze als het ware aan de binnenkant hangen. Ze kunnen er dan bij vanaf dezelfde plek maar hun kop moet door de openingen.
Dat gaat allemaal vrij gemakkelijk.
Daarna draai ik de mand waardoor ze er in kunnen lopen. Ook dat doen ze in zo'n halve mand vrij gemakkelijk eigenlijk. De blauwe bakjes zijn dan binnen 2-4 dagen weer op de boven omschreven manieren voor ze toegankelijk en eenmaal wanneer ze dat hebben gedaan, stop ik er ook weer mee. Het ding is voor mij een sta in de weg en ze kennen het principe inmiddels. En met hun geheugen is niks mis!

Op een zeer warme dag of in een zeer warme week waarin ze dorst hebben, doe ik het nog eens en daarmee heb ik de les "Drinken in de mand" afgerond. Geen enkele die de les niet heeft gevolgd en ze hebben allemaal laten zien dat ze het kunnen. Wanneer ik de gewone drinkpot terugzet immers, stuiven ze daar niet op af alsof ze al dagen geen drinken kregen!


Ooh ja, De eitjes van de vliegers (koppeling april) werden voor een zeer schappelijk bedrag van de hand gedaan. Een stukje feedback leerde dat alle eitjes bezet waren en uit zijn gekomen! Dat zoiets wel eens anders uit kan pakken is zeker bekend. Deze keer dus een 100% score. Koper en ikzelf zijn daar blij mee.