zondag, juni 03, 2012

OPNIEUW DE 1e IN DE CLUB!!

Van Mantes la Jolie, 368 km gisteren weer de eerste in de club, de 4e 1e prijs van het seizoen.
De 59, die ook al op de 2e vlucht de 1e prijs wist te halen kwam met overtuiging aanzetten om 15:42. Een grote draai en direct op de klep. 1177m/m. 9e in het samenspel en 14e in West tegen 10.060 duiven. Totaal 3 duiven van de 10 zeer vroeg en 6/10 totaal in de prijzen.

Kort erna de 2e (het gebutste broertje van FARPAR) en ook de 3e (de 48, vorig jaar m'n beste jonge doffer) was goed op tijd. 4e was de 915 maar de 920 en de 08 mistten allebei. Vooral over de 08 verbaasde ik me bij thuiskomst. Meneertje was leeggevlogen, dat had ik nog niet eerder gezien. Volgende week maar een week rust inlassen voor hem en enkele anderen. De 920 had een flinke pik in het oog gehad, wellicht was hij daarom te laat... ik zal 'm scherp in de gaten houden.
Ze zitten vandaag al de hele morgen nog samen met de duivinnen. Vanmorgen vroeg lekker in de regen laten badderen voor het hok in het gras. Volle bak voer en mineralen, grit etc. Zo snel mogelijk recupereren is de boodschap.

De jongen niet uitgehad maar ze lijken me op te knappen. De eetlust neemt toe en bovenal nemen de onderlinge praatjes, ruzie en kift toe. Het gewicht neemt toe, ze voelen beter aan... ik geef ze kiemen, ropa-b en soms ook vlierbessen-siroop. Dat laatste is een echte virus-killer. Natuurlijk kun je ze medicijnen geven maar let op, een virus tackle je niet met antibiotica.

Ik hoorde een praatje op de club dat Dr Marien door een Belgische veterinaire instatie zou zijn aangeschreven over de wel erg beperkte hoeveelheid uitgeschreven antibiotica!!
Niet uit eerste hand dit praatje maar het is algemeen bekend dat het geen arts is die je maar medicijnen meegeeft... het geeft te denken. Ik denk dat er veel van te leren is.

De 59 met duivin: