vrijdag, mei 20, 2016

Volop coli?

Ik krijg via meerdere kanalen bericht dat er al veel coli - of beter gezegd jonge duivenziekte(s) - heersen. De tijd van stressen is begonnen. Duiven worden geënt, opgeleerd, nachtje mand etc. en raken al snel van slag.

Hier geen gedoe, althans nog niet. Kijk, ik sluit het niet uit, maar mag het afkloppen er eigenlijk maar zeer beperkt last van te hebben, over de jaren. Als je weet dat ik sinds spenen het hok niet schoonmaakte, terwijl het zo droog is en blijft als 'sinterklaas z'n kont'. Dat moet de beestjes toch wel weerstand geven zeker? Veel besmettingen die ze al meermaals hebben moeten tacklen, dat geeft weerstand. Inmiddels ook al 2x een nachtje mand en drinkbakjes in het hok aan een mand om het drinken te leren. De optelsom van zaken zal wel hoofdoorzaak zijn van het minder voorkomen denk ik. RopaB is ook superspul voor een darmevenwicht. Voorkomt het niet maar als je dat regelmatig geeft, zijn de darmen schoon en dus een beperkt dat de kans op gedoe met de darmen.

Vorige week zijn ze tegen pokken geënt. Naaldje en niet met kwastje. Ook weer een moment waarop het immuunsysteem een boost krijgt. Dat is waar ik in geloof: Eigen weerstand op laten doen door niet al te schoon te zijn en vaccineren (pokken en 2x PMV) voor extra immuniteitsreacties. Alle beetjes helpen. Daarbovenop dus gewenning aan stress situaties zoals mand en ook leren drinken in de manden!

Kijk daarnaast heb ik medicatie paraat 'voor het geval dat'. Als een coli-aanval, of wat het ook maar precies is, langer dan enkele dagen het team in z'n greep heeft, kan ik in elk geval met medicatie aan de slag. Ik geef toe dat al jaren niet te hebben gedaan. Het potje spul is denk ik ook al over de datum, ha ha maar dat is vaak een commerciële t.h.t. datum.

Misschien gaan de duivinnen vanavond nog mee naar Quievrain (165 km). Ik vind ze nu al te druk om nog een extra week thuis te laten vooraf aan Blois of Souppes. het wordt even bezien of het past in het gezinsschema...