woensdag, november 28, 2012

Op papier, half rantsoen en TT

Koppelen op papier of in de gedachten is weer volop aan de gang.
Jan Piet koppelt de kwekers een dezer dagen mede om van 't voorjaar een flinke ploeg jongen te hebben.
Voor mezelf probeer ik ook - meestal in gedachten en niet op papier - te bedenken wie op wie gekoppeld gaat worden. Op 't moment zelf kan het nog wijzigen maar dat voorwerk maakt het op het moment van koppelen wel eenvoudiger.

Vandaag is geen vasten dag maar een karige dag.
Half rantsoen vandaag om ze niet al te veel in te laten kakken.
't is winter, dat mogen ze ook best een beetje in de buik voelen!
Degenen die wat te zwaar worden hebben nooit echt m'n voorkeur... helemaal veroordelen kan je ze niet want in het seizoen zijn het vaak duiven die snel weer terug in het vlees zitten na een keer diep te zijn gegaan.

15 december is er weer een tentoonstelling in de club, dan voor jonge duiven.
Gezellig samenzijn in de winter en eens kijken naar ieders mooiste jonge duiven.
We houden het hoofd nog boven water door bar inkomsten etc maar e.e.a. staat net als elders onder druk door teruglopende ledenaantallen.
Het is overigens ook kerstmarkt die dag bij ons in het dorp. Indien je bijv. naar de gezellige kerstmarkt komt kom dan gezellig ook even langs in het duivenlokaal en drink er één met ons mee en beproef je geluk op het rad van fortuin! De 15e, vanaf ca 14:30 - 17:30 is het een gezellige boel in het clublokaal, naast de kerk (karel doormanstraat). Genoeg lezers uit de Hoekse Waard en omstreken die dit lezen, kom gerust langs!!

dinsdag, november 27, 2012

dag bij dag

Gisteren vlogen doffers een uurtje. Er zijn weinig duiven van anderen die uit zijn waar ze eventueel mee op trekken. Toch een uurtje toeren is prima. De duivinnen vandaag uit, doorgaans toeren ook die zo'n 45 minuten tot een vol uur. Allemaal prima: genoeg beweging, alert blijvend op roofvogels en uiteraard geen scheefvliegers. Wat me opvalt is dat de 08 er zo goed bij zit. Vorig jaar kwam hij naar mijn idee niet als beste door de rui... er speelde mogelijk een virus bij 'm destijds. Nu is hij werkelijk spiegeltje glad en heeft hij stralende ogen. Ik zie het graag.

Over zo'n 3-4 weken denk ik te gaan koppelen maar ik bezie dat dag bij dag.
Vriest het tzt 10 graden dan wacht ik. Is het vergelijkbaar als nu, dan kan het.
Niks geen gehaast of geforceer. Gezonde duiven samenzetten mag geen moeilijke zaak zijn.

maandag, november 26, 2012

Wat ik allemaal nog meer geef

Wat is het toch enorm fascinerend dat m'n vorige artikeltje zoveel meer lezers aantrok dan andere artikelen gemiddeld doen. Ik kan op m'n blog precies achterhalen hoeveel kijkers er per dag zijn en ook per artikel. Ik kan jullie vertellen dat er inmiddels meer dan 20.000 kijkers waren en tussen de 70 - 100 bezoekers gemiddeld per dag. Het vorige artikel over wat ik allemaal geef werd al 3x zovaak bekeken dan andere artikelen met een minder in het oog springende titel.

Ik heb bijv. wel geeltabletjes in huis. Ik geef die eventueel aan nieuwelingen (bijv. de laatjes die ik in september inbracht en tussen de duivinnen zette) en wanneer ik een donkerbruin vermoeden heb dat ze wel eens 't geel zouden kunnen hebben, bijv. doordat meerderen me die indruk geven. Er zijn altijd momenten in het jaar waarop de kans groter is, bijv. bij het azen van jongen.
In 2012 gaf ik de doffers de dag nadat de jongen eraf gingen een tabletje - dat was het.

In totaal 5-6 x p/jaar bezoek ik Marien voor een check.
Dat is allemaal terug te lezen.
Ook dat ik Prange Suppe geef aan de (oude) Vliegers. Ongeveer zoals voorgeschreven, dus 1 week tevoren heel de week en dan 2x p/week.

Ik heb de wijsheid echt niet in pacht hoor, verre van.
Op mijn manier probeer ik duiven te houden. Leer graag bij, lees veel, luister goed en pas toe (trial and error soms). Het gaat om de goede duiven; goed gemanaged en dan is het leuk duivenhouden!
Ik wil niet onnodig veel geld uitgeven aan dingen die ik niet van nut acht.
Voor m'n eigen gemoedsrust sowieso niet. Ik haal m'n gemoedsrust elders!
't is allemaal al duur genoeg onze hobby.

Laatst hielp een van m'n zoontjes met selecteren. Hij zei "He pappa, die daar, die met dat zwart, die is zeker niet zo goed?" "Waarom denk je dat" vroeg ik. "Nou, die andere blinken allemaal veel meer dan die... dat moet toch?"
Het duifjes zat al bij de uitgeslecteerde duiven die mogen dienen als voedsters... waarna ze vertrekken.
Let op, de voedsters moeten wel tip top gezond zitten willen ze uiteindelijk jongen mogen opbrengen hoor.




vrijdag, november 23, 2012

Wat ik allemaal geef

Een kampioenspeler van de Zuid Hollandse eilanden vroeg me naar wat ik zoal geef, naast de zak voer van Matador... dat wordt op zich geen lang artikel... of toch?!

Momenteel dus de ruimengeling van Matador, straks Winter Rust van dezelfde firma.
Grit van Versele, zo'n beetje om de dag, ik kijk niet zo nauw maar het ontbreekt nooit.
In een potje mineralen van Backs, die witte, zo'n beetje elke week wel weer vers.
Nu en dan bij het verversen van de grit een zelfde hoeveelheid Beute Bak.
Ruim voeren en enkele keren in de week een handje snoep/onkruidzaak extra.

Nu in deze periode geef ik het minder maar ik ben een fan van RopaB. Het kost ze even om aan de smaak te wennen maar eenmaal vertrouwd drinken ze het makkelijk. 1,5 ml op 1 liter, is een spuitje op een drinkpot. Afgelopen maand zat er schoon water in de pan en 1x per week een schone pan, de rest van de week bijvullen.

Drupje tegen luis van Marien, soms had ik dat wel eens van de Weerd (ectopar).

Ik ben een een gelover van de werking van Vlier. Ik gaf het tot het flesje op was... ik ben niet zo consequent eigenlijk. Bij de jongen in het voorjaar is m'n voornemen dat 3x in de week te geven, een scheutje op een drinkpot. Verder krijgen die niks extra's maar is het als in deze tijd van het jaar.

Ik had ooit vloeibare biergist maar ik gooide het onlangs weg omdat het over de datum was.
In het seizoen heb Ik heb wel 2x eens biergist gehaald bij de bakker en gaf dat de jongen over het voer... de ouden kregen dat zeker niet omdat ik het effect niet nauwkeurig genoeg ken. En eigenlijk gaf ik het omdat ik dacht "Och dat kan ik wel weer eens geven". Niet omdat ik een vast vertrouwen heb in dat spul ofzo.

Ik kweekte ooit kiemen maar weet eigenlijk niet of het opweegt tegen het werk. vast goed maar wel wat werk. Plus oppassen voor schimmels!

donderdag, november 22, 2012

Kwaadkijken & olie

Op de een of andere manier zie ik duiven graag die een scherpe blik in de ogen hebben. Niet zo'n zachtaardige maar juist zo'n kwaadaardige blik. Welke kleur oog vind ik niet zo boeiend als er maar lekker kleur in zit... geen fletse bedoening. Hoe beter een duif zich voelt, hoe beter hij kleurt. Het donkere kleurt als het ware dieper en de kleuren in de ogen idem. De ogen als spiegel van de ziel gaat wel wat ver maar levenslust, vitaliteit etc valt wel (ook) te zien aan de ogen. Graag kleine pupillen die makkelijk van grootte veranderen.

Zit 't 'm erin?
Nee joh maar ook ik heb zo m'n voorkeur en ideeen!
Ik ben niet voor zo'n zoete zachtaardige blik, de ogen mogen van mij simpelweg felheid uitstralen, da's alles.
En als een goeie zo kijkt, wordt ie steeds mooier en ben ik/ je geneigd dit ook bij anderen te willen zien. U niet dan?

Wordt er nou eigenlijk door velen olie gegeven?
Voorheen had je al jarenlang een knoflookolie wat door diveren werd gebruikt, vaak met biergist om de boel droog te maken. Enkele jaren terug kwamen de tover olie's die omega 3 tot een echte must verheven en elke zich een beetje respecterend toeleverancier nam dit op in de collectie producten die ze hebben.
In de meeste reportages lees ik het nou niet perse terug als een door de liefhebber geoormerkt product dat het verschil maakte, of wel soms? Als er iemand is die dit zonder commerciele boodschap geeft en bewijzen op tafel kan leggen graag!

Weet wel dat diverse topmelkers veel gratis producten krijgen toegeschoven door leveranciers zodat hun fotootje mag prijken op een folder of advertentie! Wij kleine kruimelmelkers maar het hoofd dol makend over het bewezen nut ervan...

Waar ik werk en toch wel heel veel artsen werken word de werking van vele bijproducten toch echt niet zozeer aanbevolen hoor... ze hebben er ook geen belang bij of weten dat de werking gering of nihil is!!

Maak voor jezelf per product dat je geeft de afweging of je het geeft omdat je overtuigd ben van de goede werking en toegevoegde waarde of dat je het eigenlijk geeft voor je eigen geruststelling.
Ik denk dat vele duiven goed komen ONDANKS dat ze zoveel zooi kregen voorgeschoteld dan DANKZIJ die producten. In crisistijd meer dan de moeite waard om het gat in de portemonnee niet al te groot te laten zijn.