donderdag, november 30, 2017

Nogmaals bakkersgist

Een goedkoop middeltje voor een extraatje is bakkersgist. Of direct van uw arme bakker, of uit de supermarkt (de meeste hebben het wel) of gevriesdroogd. Deze 3 varianten een beetje op volgorde van wenselijk. Beetje vochtig maken met lauw water, over het voer. Drogen en op laten eten. Ze eten het graag. Kennelijk is de smaak er 1 die ze waarderen.

Merkbaar geeft het ze een toenemende eetlust want de dag nadien hebben ze merkbaar meer trek. Ik heb ook het idee dat het de donsrui stimuleert. Het zal het duivenlijfje simpelweg een oppepper geven. Een blokje gist van de supermarkt kost nog geen 20 cent en je kunt er 1 tot anderhalve kilo mee natmaken. Ik geef het nu en dan. In deze tijds als ik er aan denk 1 tot 2x per week.

Enzymen, vitamines en eiwitten, dat is zo'n beetje de niet wetenschappelijke inhoud van dat goedje. Ik zou zeggen geef het ze nu zodat je het straks in het seizoen zelf en je duiven gewend bent/zijn om te maken en te eten.

Volgens mij zijn de laatste pennen er nu uit. Misschien nog een enkeling van niet. Tijd voor de Rust/Wintermengeling. Gisteren niet voorhanden bij de voerman maar binnenkort in aanschaf. Maandje geven en dan koppelen einde van de maand of begin januari.
Laatste dagen licht aan en ruimengeling geven om ze uit de winterstand te krijgen. Ik heb er weer geloof in dat de ploeg weer beter is dan voorheen.
Ik richt de pijlen op: ervaring voor de onervaren duiven. Gerichte inzet van de ervaren makkers op enkele mooie (voorkeur ZLU) vluchten. In een druk bestaan is het keuzes maken en ik kies ervoor om vooral gericht te proberen te pieken. Hopen dat dit lukt. Als de ploeg sterk is, komen prestaties vanzelf (mits de melker geen cruciale fouten maakt).

Er zitten 4 oude ervaren doffers. 2 tweejaarse en de rest jaarlingen. Bij de duivinnen liggen de verhoudingen vergelijkbaar. Veel onervarenheid dus. Jaarlingen gaan dagfond doen en minimaal 1x een grote. Dat kan Agen zijn maar sowieso een ochtendlossing.

dinsdag, november 28, 2017

Supplementen!

Supplementen, hoeveel kun je er wel niet vinden in ons duivenwereldje. De één promoot ze nog harder dan de ander. Op internet als er andere waar wordt aangeprezen staat er dan bij "advertorial" om aan te geven dat een bepaald geschreven stukje nu eenmaal is geschreven als een soort advertentie. In duivenland komt dat woordje "advertorial" niet voor en schrijft de duivenpers er lustig op los. Veel van die pers-boys hebben baat bij verkoop. Eerlijk: niet allemaal!

Dierenartsen promoten ook wat af of hebben het nu eenmaal omdat men er naar vraagt. Pfff wat een gekke wereld!

Uit ervaring weet ik wel degelijk dat er supplementen een effect geven. Dat kan zijn omdat de duiven er minder door gaan drinken of gaan eten maar ook wel degelijk omdat het een ander effect beoogd. Denk ik aan het geven van bakkersgist, dat heeft wel degelijk effect, al is het maar op de eetlust. Neem je jodiumhoudende elixers en kruidendranken waar dat in zit, dan weten we allemaal dat de schildklier nu eenmaal sneller gaat werken, met diverse gevolgen. Zo is er vast meer te benoemen.

Kijk dat het effect kan hebben, staat buiten kijf wat mij betreft.
Vaak ook meer dan ons lief is, tsja, dat laten we dan niet weten natuurlijk.
Om dat laatste te vermijden: doe gewoon bijna niks en als je wat doet, dan met mate!!
Gelijk ook erg gunstig voor je portemonnee.


maandag, november 27, 2017

Kletsnat verhaal

Wat een natte boel en wat is dat matig voor de conditie van de duiven.
De 3 K's : Koud, Klam en Kil doen weer van zich spreken en dat is niet goed voor de conditie. Desalniettemin vind ik ze er aardig op staan op eigen hok. Vlieggedrag is prima en de rui nagenoeg ten einde. Nog even de winter door en dan bijtijds in 2018 koppelen en kweken.

Bijtijds omdat ik jongen wil die ik km's kan laten maken in het geboortejaar. Onervaren nalijnduifjes zijn niet minder qua kwaliteit maar op ervaring kunnen ze het taai krijgen. dat is vooral als ze er een keer goed naast zitten en flink km's moeten maken. Gaan ze dan diep, dan is dat funest voor een goede conditie en dat is voor het individu niks maar de ploeg heeft er ook geen baat bij.

Kortom, eerder beginnen om ze langer de kans te geven meer ervaring op te doen.

Verkoop van de 20 duifjes van Bert Saarloos gezien? Een spectaculair resultaat. Met zo'n topper als BLUE DUSK in huis, staan de kopers te dringen, dat blijkt wel.

Zaterdag aanstaande tentoonstelling in de club. Viertallen en paar rondjes op het rad. Animo neemt niet meer toe helaas maar we zullen ze er weer voor oppoetsen, nietwaar?!

vrijdag, november 24, 2017

Laatste pen en daardoor minder vliegen

1 duivin kwam eerder terug. Waarom?
Haar laatste pen staat half door. De een heeft er meer last van dan de ander maar het is een bekend fenomeen dat duiven er last van kunnen hebben. Zegt denk ik niks over de kwaliteit. Deze duivin was mijn eerste oude van Agen. Uit Oded x Zusje.

De doffers waren al vroeg uit. Lekker in bad geweest. Nu de meiden nog. Dat kan hier gelukkig nog buiten. Zo dicht in het centrum van ons dorp geen rovers... althans nog niet.


woensdag, november 22, 2017

Zeer goed vliegen in deze tijd?

Is het dan toch de pijlstaartolie die ze zo extreem goed doet vliegen? In deze tijd komen ze niet veel uit. Al helemaal niet nu schoonpa kampt met rugproblemen. Ik liet de duivinnen zondag uit en die vlogen echt extreem goed. Zeker 2 uren en hard. Ik was eerst van mening dat ze dat deden vanwege roofvogels maar daarvan was er geen enkele te bekennen. Misschien heeft het ze op gang gebracht maar ze bleven maar gaan met extreem veel snelheid en graagte.

Winterforme? Bullshit. Gewoon fit voor de tijd van het jaar en dat zie ik een heel jaar door graag. Dit alles met en minimale verzorging. Vandaag is het weer een stuk zonniger en vlogen ze weer maar even dik 2 uur. De mannen vliegen ook lekker maar niet zo extreem goed. Er zitten er daar bij die het eerder voor gezien houden en dan halen ze de rest neer.

Natuurlijk is de pijlstaartolie geen vliegbevorderaar... hooguit en erg marginale bijdrage.
Blijft gewoon fijn om duiven met zin te zien vliegen, het is de baas een pretje voor diens ogen.

De ruimengeling schroef ik terug nu. Meng er Paddy doorheen en Winter/Rust van Matador. Regelmatig lijnolie of pijlstaartolie met mineralen van Marien, of conditiepoeder van hem. Vandaag toevallig ook en verse grit + scheutje Ropa door het water.

Blue Dusk gezien?
Piet de Vogel filmde spontaan deze topper.
Kijk maar eens op toppigeons.com

Noteer alvast:
Vrijdag 1 dec. Martin van Zon in Zuid Beijerland.
16 februari Andre vd Wiel bij ons in de club in Oud-Beijerland
13 december Marien weer in 's Gravendeel, Mookhoek bij Reedijk Diervoeders